نهج الفصاحه 21-30
تاريخ : یک شنبه 7 آبان 1391برچسب:, | 3:19 قبل از ظهر | نويسنده : لیلا


22
- شیوه خردمندی
فرزند آدم! پرودگار خویش را فرمان بردار باش تا تو را خردمند خوانند، وا از فرمان وی بیرون مباش که تو را ناتوان شمارند.

  23
نیازهای اساسی
فرزند آدم! وقتی تن تو سالم و خاطرات آسوده است و قوت یک روز خویش را داری، از دنیا خشنود باش.

-24
زیاده طلبی
فرزند آدم! آنچه حاجت تو رفع می کند در دسترس خود داری و در پی آنچه تو را به طغیان وا می دارد روز می گذارانی ! به اندک قناعت نمی کنی و از بسیار سیر نمی شوی!

 

25ندرز جبرىٔیل به پیامبر (ع(
جبرىٔیل پیش من آمد و گفت : ای محمد هر چه می خواهی زنده بمان که عاقبت خواهی مرد ، هر چه را می خواهی دوست بدار که از آن جدا خواهی شد ، و هر چه می خواهی بکن که پاداش آن را خواهی دید، و بدان که شرف مؤمن در برخاستن در شب و پراختن به عبادت خدا است و عزت وی در بی نیازی از مردم است.

  -26
بشارت جبرىٔیل به اُمت مسلمان 
جبرىٔیل نزد من آمد و گفت : اُمت خود را بشارت بده که هر کس بمیرد و چیزی را با خدا شریک نسازد به بهشت می رود، گفتم : ای جبرىٔیل! اگر چه دزدی کرده باشد ، اگر چه زنا کرده باشد؟!
گفت :آری ، گفتم : اگر چه دزدی کرده باشد ، اگر چه زنا کرده باشد؟! گفت : آری
گفتم :اگر چه دزدی کرده باشد ، اگر چه زنا کرده باشد؟! گفت : آری ، و اگر هم شراب خورده باشد.

توضیح روایت:


به آیات توجه کنید :

وَ إِذْ قالَ لُقْمانُ لاِبْنِهِ وَ هُوَ يَعِظُهُ يا بُنَيَّ لا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظيمٌ (13لقمان)
و لقمان به پسرش گفت- و او را پند مى‏داد- كه: اى پسرك من، به خدا شرك مياور، زيرا شرك ستمى است بزرگ‏
وَ إِنْ جاهَداكَ عَلى‏ أَنْ تُشْرِكَ بي‏ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُما وَ صاحِبْهُما فِي الدُّنْيا مَعْرُوفاً وَ اتَّبِعْ سَبيلَ مَنْ أَنابَ إِلَيَّ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُون(15لقمان )
اگر آن دو به كوشش از تو بخواهند تا چيزى را كه نمى‏دانى چيست با من شريك گردانى اطاعتشان مكن. در آنها با آنها به وجهى پسنديده زندگى كن و خود، راه كسانى را كه به درگاه
من باز مى‏گردند در پيش گير. بازگشت همه شما به سوى من است و من از كارهايى كه مى‏كرده‏ايد آگاهتان مى‏كنم
این حدیث بیان میکند که خداوند هرگناهی رامی بخشد ولی شرک ظلم عظیمی است که بخشش ندارد

  -27
شیوه ی رسیدن به حاجت / برکات یتیم نوازی
آیا دوست داری دلت نرم شود و حاجت خود را بیابی؟ بر یتیم رحمت آور، وی را بنواز، و از غذای خویش به او بخوران تا دلت نرم شود و حاجت خود را بیابی


28- نیرومندی حقیقی / غلبه بر خشم

آیا گمان میکنید نیرومندی در بردن [و بلند کردن] سنگ است ؟! نیرومندی حقیقی آن است که خشمگین شود و بر خشم خود غالب گردد.


29-دوستی با بینوایان

با فقرا دوستی کنید ، زیرا در روز رستاخیز دولتی بزرگ دارند

30- معنای سخن چین

آیا می دانید سخن چینی چیست ؟! سخن چینی آن است که سخنی را از کسی پیش دیگران نقل قول کردن
و میان آنها را به هم بزنند.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • دانلود فيلم
  • قالب وبلاگ